NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
مَرْزُوقٍ
أَخْبَرَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ أَبِي
عَقِيلٍ
هَاشِمِ بْنِ
بِلَالٍ عَنْ
سَابِقِ بْنِ
نَاجِيَةَ
عَنْ أَبِي سَلَّامٍ
عَنْ رَجُلٍ
خَدَمَ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ إِذَا
حَدَّثَ
حَدِيثًا
أَعَادَهُ
ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
Nebi (s.a.v.)'in
hizmetçilerinin birinden rivayet olunduğuna göre;
Nebi (s.a.v.) bir söz
söylediği zaman onu üç defa tekrarlarmış.
İzah:
Buhari, ilim; Tirmizî,
menâkıb
Fahr-i Kâinat
Efendimizin, bazen yahutta ekseriyetle söylediği sözleri üç defa
tekrarlamasının sebebi hususunda hadis sarihleri şu görüşleri ileri
sürmüşlerdir:
1- Hz. Nebi her
söylediği sözü değil, ancak anlaşılması güç olan cümleleri tekrarlardı ki
bundan maksadı, dinleyenlerin bu sözleri kolayca anlamalarım sağlamaktı.
Hanefî ulemasından Sindî bu görüştedir.
2- Rasûl-i Zişan
Efendimizin sözlerini bu şekilde tekrarlaması, dinleyen kimseler içerisinde
anlayışı kıt kimselerin bulunması ile ilgili olabileceği gibi, söylediği
sözler arasında anlaşılması zor ince manalı sözlerin bulunmasıyla da ilgili olabilir.
Hz. Nebi bu tekrarlar
ile, anlayışı kıt kimselerin de o sözleri anlamasını sağlamak ve derin manalı
sözlerin tekrar işitilip anlaşılmasına imkân vermek istemiş olabilir. Hattâbı
(r.a) bu görüştedir.
3- Zihinlere daha iyi
yerleşmesi ve tesirinin daha fazla olması için sözlerini tekrarlamış olabilir.
İmamlardan bazıları da bu görüştedir.
4- Bezlü'l-Mechûd
yazarına göre Hz. Nebi'in sözlerini tekrarlamaktan maksadı, onların daha kolay
bellenmesi içindir.